loading...
روز قدس، روز اسلام
حکمت مطهر بازدید : 36 چهارشنبه 09 مرداد 1392 نظرات (0)
بازخوانی بیانات رهبر کبیر انقلاب

روز قدس: مقدمه تأسیس حزب جهانی مستضعفین / مهلت دادن به اسرائیل اشتباه است

 امام راحل می‌فرمودند: روز قدس یک روز اسلامی است و یک بسیج عمومی اسلامی بود و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از برای یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا و همۀ مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هماره خطر رژیم‌صهیونیستی را نسبت به اسلام و بلاد اسلامی گوشزد می‌کردند،پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در کمتر از کمتر از 6 ماه از پیروزی آن، در روز 16 مرداد سال 1358 همزمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان اسکان یافته در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین کردند و عموم مسلمین جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواندند.

در آستانه روز جهانی قدس، گذری بر فرمایشات امام خمینی(ره) درخصوص این روز سرنوشت‌ساز امت اسلام داشته‌ایم تا اهمیت این روز از دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی را درک کرده باشیم.

* پیام تعیین روزی به نام "روز قدس"

بسم‌الله الرحمن الرحیم
من در طی سالیان دراز،‌ خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته. روح‌الله الموسوی الخمینی

* روزی که باید بینی مستکبرین به خاک مالیده شود

"روز قدس " یک روز جهانی است . روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است‌. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشارظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست . روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین ، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین - آنهایی که با ابرقدرتها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی - در این روز بی تفاوت هستند، یا ملتها را نمی‌گذارند که تظاهرکنند.

روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، بایدملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین . باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دانها بریزند. روز قدس روزی است که باید این دنباله‌روهای رژیم سابق در ایران ، و آن توطئه‌چین‌های رژیم فاسد و ابرقدرتها در سایر جاها خصوصا در لبنان‌‌، تکلیف خودشان را بدانند. روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم ؛ و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم‌. روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم‌. روزی است که باید جامعة مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها و به این تفاله‌هایی که مانده است از آنها ـ چه در ایران و چه در سایر جاها.

روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد! ما به آنها مهلت دادیم و با ‌آنها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمة آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آنها فهماند که دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر امریکا نمی‌تواند به اینجا حکومت کند، و دیگر سایر ابرقدرتها نمی‌توانند در این مملکت حکومت کنند. روز قدس روزی است که باید به همة ابرقدرتها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید.

اسرائیل دشمن بشریت، دشمن انسان، که هر روز غائله ایجاد می‌کند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می‌کشد، باید بداند که دیگر اربابهای او رنگی ندارند در دنیا، و باید انزوا اختیار کنند؛ طمعها را از ایران باید قطع کنند، دستهای آنها باید از همة ممالک اسلامی قطع شود؛ عمال آن در همة ممالک اسلامی باید کنار بروند. روز قدس روز اعلام یک چنین مطلبی است. اعلام این است به شیاطینی که ملتهای اسلام را می‌خواهند کنار بگذارند، و ابرقدرتها را به میدان بیاورند. روز قدس روزی است که قطع آمال آنها را بکند؛ و به آنها هشدار بدهد که گذشت آن زمان‌ها.

روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم، و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همة ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطرة شما، به واسطة عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است.(2)

* آرزوی تأسیس «حزب مستضعفین»

روز قدس یک روز اسلامی است، و یک بسیج عمومی اسلامی بود. و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از برای یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا. و من امیدوارم که یک حزب به اسم «حزب مستضعفین» در تمام دنیا به وجود بیاید، و همۀ مستضعفین با هم در این حزب شرکت کنند، و مشکلاتی که سر راه مستضعفین است از میان بردارند، و قیام در مقابل مستکبرین و چپاولگران شرق و غرب کنند و دیگر اجازه ندهند که مستکبرین بر مستضعفین عالَم ظلم کنند، و ندای اسلام را و وعدۀ اسلام را ـ که حکومت مستضعفین بر مستکبرین است و «وراثت ارض» برای مستضعفین است ـ متحقق کنند. اکنون که نمونه‏ای از پیوند مستضعفین در بلاد مسلمین تحقق پیدا کرد، این نمونه باید به یک سطح وسیعتری، در تمام قشرهای انسانهای تاریخ، تحقق پیدا کند به اسم «حزب مستضعفین»، که همان «حزب‏اللّه‏» است و موافق ارادۀ خدای تبارک و تعالی است که مستضعفین، وارث ارض باید بشوند...

مهلت دادن به اسرائیل، اشتباه است من باید با کمال تأسف عرض کنم که یک اشتباه دولتها و ملتهای اسلام، و خصوصاً دولتها و ملتهای عرب کردند؛ و یک اشتباه هم در ایران ما کردیم. اشتباهی که همۀ مسلمین، خصوصاً ملتها و دولتهای عرب کردند این بود که مهلت دادند که اسرائیل و اغراض شخصیۀ دولتها مانع شد از اینکه صدای اسرائیل را در همان اول خفه کنند و نگذارند قدرت پیدا بکند. و مع‏‌الأسف به نصیحت‌های ما که در طول بیست سال یا قدری کمتر فریاد زدیم و آنها را دعوت کردیم به اتحاد بر ضد اسرائیل، اغراض مانع شد از اینکه اجابت کنند. مهلت دادند تا اینکه مطلب به اینجا رسید که الآن دست تعدی او دراز شده است، و جنوب لبنان را به آتش می‏‌کشد و فلسطین را می‏‌خواهد عقب بزند، و ما گفته‌‏ایم مکرر که اسرائیل ـ این جرثومۀ فساد ـ اکتفا به قدس، اکتفا به بیت‏المقدس، نخواهد کرد. و اگر مهلت داده شود، تمام دوَل اسلامی در معرض خطر است.(3)

* روز قدس مقدمه ایستادگی مقابل متسکبرین

روز قدس را باید مسلمانها زنده نگه دارند. من کراراً راجع به طمعهای اسرائیل تنبّه داده‌‏ام که اسرائیل اینطور نیست که اکتفا کند به آن زمینهایی که غصب کرده است. حالا دیدید که پایتخت خودش را در قدس قرار داده است و تمام این چیزهایی که از امریکا و از طرفدارهای حقوق بشر و از این محافل و مجالسی که در خارج هست، اینها تمام یک شعرهای غیر موزون است و لهذا، می‏‌بینید که انکار می‏‌کنند و اسرائیل هیچ اعتنا نمی‏‌کند. تنبّه می‏‌دهند، اسرائیل آنها را محکوم می‏‌کند. این برای آن است که مسئله، مسئلۀ جدّی نیست. اینطور نیست که امریکا جدّاً مخالف باشد با اینکه پایتخت اسرائیل در قدس باشد و مع‏ذلک اسرائیل بتواند یک همچو کاری بکند. اینها همه یک مانورهایی است که می‏‌دهند. باید آقایان توجه کنند، تمام مسلمین توجه بکنند. روز قدس روزی است که باید تمام ملتهای اسلام با هم توجه بکنند و این روز را زنده نگه‌دارند. اگر یک هیاهویی از تمام ملتهای مسلمین بلند بشود، روز جمعه آخر ماه مبارک، که روز قدس است، همۀ ملتها قیام بکنند ـ همان که حالا همان تظاهرات، همان راهپیمایی‏‌ها را بکنند ـ این مقدمه می‏‌شود از برای اینکه ان‏شاءاللّه‏ جلوی این مفسدین را ما بگیریم و کلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود.(4)

* اگر روز قدس همه قیام کنند، پیروز می‌شوند

ما تا به اسلام برنگردیم؛ اسلام رسول اللّه‏، تا به اسلام رسول اللّه‏ برنگردیم، مشکلاتمان سر جای خودش هست، نه می‌‏توانیم قضیۀ فلسطین را حلش کنیم و نه افغانستان را و نه سایر جاها را. ملتها باید برگردند به صدر اسلام. اگر حکومت‌ها هم با ملت‏‌ها برگشتند که اشکالی نیست و اگر برنگشتند، ملت‌ها باید حساب خودشان را از حکومت‌ها جدا کنند و با حکومت‌ها آن کنند که ملت ایران با حکومت خودش کرد تا مشکلات حل بشود، والاّ هی ما روز قدس بگیریم، فریاد بزنیم، هی آقایان اجتماع کنند و حرف بزنند، فریاد و حرف جلوی آنها را نمی‏‌گیرد. بلی، گاهی می‏‌گیرد، منتها ما حرف هم نمی‏‌زنیم.

اگر در روز قدس، تمام ملت‌ها قیام می‏‌کردند و فریاد می‏‌زدند، نمی‏‌توانست آن حکومت احمق (مصر)جلوی فریادشان را بگیرد. یک جمعیت کمی قیام می‏‌کنند. اگر در روز قدس تمام کشورهای اسلامی، ملتها همه برخیزند و فریاد بزنند، نه برای قدس تنها، برای همۀ ممالک اسلامی، پیروز خواهند شد. ما با فریاد، محمدرضاخان را بیرونش کردیم. شما خیال می‏‌کنید با تفنگ بیرون کردیم؟ با فریاد، با «اللّه‏ اکبر»! اینقدر «اللّه‏ اکبر» بر مغز اینها کوبیده شد که خودشان را باختند و فرار کردند. از این مملکت رفتند.(5)

* با زنده نگاهداشتن روز قدس، بی‌تفاوتی‌ها زایل می‌شود

جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان روز قدس است و در دهۀ آخر ماه رمضان به احتمال زیاد شب قدر است. روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد، و از غفلت‌هایی که در طول تاریخ خصوصاً سده‏‌های اخیر شده است، بیرون آیند تا آن روز هوشیاری و بیداری از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد، و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پی‏‌ریزی و پایه‏‌گذاری کنند.

هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. تا کی نشسته‌‏اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کی باید قدس شما در زیر چکمۀ تفاله‏‌های امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟ تا کی سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطۀ جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچی باشید، و بعض حکام خائن شما آتش‌بیار آنان باشند؟

امروز ایران به رغم بوقهای خارج و دستگاههای تبلیغاتی امریکا و صهیونیست و سیلی‏‌خورده‏‌های از انقلاب، به سوی سازندگی نهایی پیش می‏‌رود و این درس عبرتی است برای کشورهای اسلامی و مستضعفان جهان که قدرت اسلامی خود را بیابند و از عربده‏‌های شرق و غرب و وابستگان و تفاله‏‌های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتکال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند و آزادی قدس شریف و فلسطین را سرلوحۀ برنامۀ خود قرار دهند و ننگ سلطۀ صهیونیسم، تفاله امریکا را از دامن خود بزدایند و روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه‏داشتن این روز، بی‏‌تفاوتی‌ها زایل شود و غفلت‌ها مرتفع گردد. و با قیام ملتهای شریف، بعضی از سران خائن را که به رغم مسلمانان و اسلام، دست در دست اسرائیل و چشم به فرمان امریکا برخلاف مصالح مسلمین به زندگانی سیاسی ننگین خود و به زندگی جنایت‏بار خویش ادامه می‏‌دهند، از صحنه خارج و در گورستان تاریخ مدفون نمایند.

ملت و دولت و مجلس و ارتش و سایر قوای مسلح ایران که امروز با وحدت‏ اسلامی و انسجام الهی صف واحد هستند مصمم‌‏اند که در مقابل هر قدرت شیطانی و متجاوز به حقوق انسانها بایستند و از مظلومان دفاع نمایند، و تا برگشت قدس و فلسطین به دامن مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانی نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همۀ مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطۀ حساس در مقابل مستکبرین و جهانخواران بایستند، و تا رهایی مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پای ننشینند. و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل می‏‌دهند مطمئن باشند که وعدۀ حق تعالی نزدیک است و ستارۀ نحس مستکبران رو به زوال و افول است.(6)

* روز قدس اعلام مسلمین به پیش است

دولتهای عالم بدانند که اسلام شکست بردار نیست . اسلام و تعالیم قرآن بر همه ممالک باید غلبه کند. دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست ؛ و باید در همه اقطاراسلام پیشروی کند. روز قدس ، اعلام یک چنین مطلبی است ، اعلام به این است که مسلمین به پیش ! برای پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است ؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی درسراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرتها فهماند که دیگرآنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.

من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می‌دانم ، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم ؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قواایستاده ایم ، و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند، و مسلمین نبایداجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس ، ملتها باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند؛ قدرتهای مادی ، قدرتهای معنوی . مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی دارند و اسلام پشتوانه آنهاست و ایمان پشتوانه آنهاست از چه باید بترسند؟ ما با یک جمعیت کمی در مقابل دشمنهای زیاد،دشمنهای بسیار، قیام کردیم و ابرقدرتها را شکست دادیم.(7)

* حضور مردم در روز قدس علی‌رغم بمباران

اینها خیال می‏‌کردند که اختلاف می‏‌توانند ایجاد کنند در ایران، هی دامن زدند به‏ اینکه هی اختلاف است، هی اختلاف است، سران با هم اختلاف دارند، مردم دیگر خسته شدند رو به اختلاف رفتند، خیال می‏‌کردند با دعوت به اختلاف، مردم اختلاف پیدا می‏کنند. یک وقت چشمهای بسته‌‏شان را باز کردند و دیدند که ایران یکپارچه قیام کرد. یکدفعه از خواب بیدار شدند که چه بود قضیه، الآن متحیرند که چه بود قضیه و باید چه کرد. اختلافی که آنها خیال می‏‌کردند، ما که می‏‌دانستیم نیست قضیه چیزی، لکن آنها می‏‌خواستند با همین کلمه، اختلاف درست کنند. تبلیغ به «اختلاف»، خیال می‏‌کردند اختلاف درست می‏‌کند. تبلیغ به اینکه «مردم دیگر خسته شدند از جنگ»، این خستگی ایجاد می‏‌کند؟ روز قدس یکدفعه سیلی زد به صورت همه‌شان و تحلیل عملی‏‌ای که ملت ایران کرد، تمام تحلیل‌های آنها را نقش به آب کرد.

این هنر اسلام است از یک طرف و هنر ملت ایران است از طرف دیگر. در روز قدس که همه شاهد بودید و سفرایی هم که گفتند امروز هستند اینجا، آنها هم شاهد بودند. روز قدس یک مطلبی نبود که در مخیلۀ امثال کارتر و امثال رؤسای جمهور امریکا ـ چه حالا و چه سابق ـ وارد بشود. آنها خیال می‏‌کردند که ـ از بس به آنها اشتباهی فهمانده بودند ـ خیال می‏‌کردند که ایران دیگر خسته شده است، «این قدر به مردم فشار آمده، خانه ها بر رویشان خراب شده است، آواره شده‏اند، اینها دیگر از میدان در رفته‏‌اند، بنابراین، می‏‌شود زود قضایا را ختم کرد»، یکدفعه چشم باز کردند و ایران را دیدند که یکپارچه قیام است و یکپارچه جنگ خواهی؛ یعنی مدافع.

اینها خیال می‏‌کردند که حالا دیگر چند تا بمب بیندازند به شهرهای ایران، ایران از میدان در می‏‌رود. اینها هزاران بمب‏ انداختند، بمباران کردند، همۀ مناطق طرفهای مرز را بمباران کردند و شهرهای بزرگ ما را هم بمباران کردند. و روز قدس آن طور جمعیت و فریاد بود که به گفتۀ بعض از مخبرین؛ «صدای توپ‌ها را مردم دیگر نمی‏‌شنیدند، صدای بمبها را دیگر مردم نمی‏‌شنیدند»، فریاد مردم غلبه کرده بود. این فریاد از قلب مؤمن است و این فریادی که از قلب مؤمن است بر همه چیز غلبه می‏‌کند؛ بر کاخ سفید هم غلبه می‏‌کند و غلبه کرده است. و موج این ایمان در سرتاسر دنیا از زیر بار این ظلم‌هایی که در طول تاریخ بر آن شده است، از زیر این بار دارد در می‏‌آید. همه جا نغمه این است که ظلم نه. دست توانای ملتها، ابرقدرتها را به جای خودشان نشانده و می‏‌نشاند.(8)

* درخواست ملت‌ها از دولت‌ها در آستانه روز قدس

و اما تکلیف ملتها در آستان روز قدس و آستان سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت آن است که در اجتماعات و راهپیمایی‌های خود از دولت‌های خویش به طور جدی بخواهند که با قدرت نظامی و سلاح نفت در مقابل امریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند، و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می‏‌کند و هم اکنون عمق خواسته‏‌های او واضح شده است، تأیید کردند، با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند. در حالی که اسلام و اماکن مقدسۀ آن مورد تهدید به تجاوز قرار گرفته هیچ فرد مسلمانی نمی‏‌تواند در مقابل آن بی‏‌تفاوت باشد. و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بیگناه و بی‏پناه را به خاک و خون کشیده است دولتهای منطقه انجام می‏‌دهند جز یک کلام بی‏‌محتوا و سازشکارانه نیست. و مصیبت‏‌بارتر آنکه از دست اسرائیل به امریکا ـ جنایتکار اصلی ـ پناه می‏‌برند؛ و در حقیقت از خوف مار به اژدها روی می‏‌آورند، و با داشتن ابزار مقابله با آنان حاضر به یک کلمۀ خشن یا یک تهدید نیستند. و با این وضع باید همه حاضر برای محو و نابودی شوند و در طول زندگی خود به هر ذلتی تن در دهند.(9)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 61
  • بازدید کلی : 41,920